Saturday, August 20, 2011

Colek buah

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah..Allah masih pjgkan umur kita utk melalui minggu terakhir bln ramadan ini..

spjg bln pose ni,rmai yg duk cari gerai2 mkn yg jual colek kan..xkira la colek buah ke,colek perut ke..menu ni la yg famous lps terawih kan..^_^

Tarikan utama colek ni semestinye "kesedapan" kuah colek yg pekat,ckup rasa manis masamnye kan..pe kata kalau try wat sdiri colek buah ni..bleh mkn rmai2 dgn family kat umah kan..

hr ni ana nak kongsikan resepi turun temurun colek buah mama ana ni..^_^..gerenti menjilat jari..hehe.

Bahan2:
Gula melaka-4 ketul
1 sb serbuk cili
cuka secukup rasa
air-bergantung byk mana kuah yg diperlukan tapi kena lbhkn ckit air tu sb nnti air akan mjadi
ckit slps kita kcau kuah sampai pekat.
sedikit garam

Cara2nya:
masukkan smua bhn2 dalam periuk..kacau sehingga pekat.gaul kuah colek ni dgn buah2 yg dipotong kecil.siap!! ^_^ senang je kan.

ni la hasilnya:


P/S: cicah keropok lekor & keropok keping pun best! ^_^

No comments:

Post a Comment

Post a Comment