Monday, January 23, 2012

~Learn from nature~

Ma : Along..tlg ma bleh? ambilkan limau kasturi kat pokok tu..nak letak dlm sambal ni.
Along : ok ma..^_^

"Wah! Dah tinggi pokok limau kasturi ni.Maklumlah dah lama x balik umah kan." monolog along dalam hati.Kelihatan buah limau kasturi yg bersaiz besar berada di puncak pokok.Manakala limau kasturi yg bersaiz sederhana pula hanya senang dicapai dgn tangan sahaja."Mana la galah "cute" abah ni..xjumpa lak."monolog along lagi.Setelah puas mencari, akhirnya along terpaksa menggunakan idea sendiri utk mendapatkan limau kasturi yg bersaiz besar itu.Sambil memandang pokok tersebut, tiba2 along teringat akan kisah buah epal yg pernah dibaca dulu.



Wanita ibarat epal.Epal yang tidak berkualiti amat mudah diperoleh kerana ia berguguran di tanah.TAPI epal yang tak mampu dibeli berada dipuncak..susah dipetik, susah digapai..Terkadang epal itu risau, kenapa diriku belum dipetik? Lantas ia merendahkan martabatnya dan menggugurkan diri menyembah tanah..Sedangkan ia sebenarnya telah Allah jadikan begitu tinggi martabatnya…hingga tiada siapa yang berani memetiknya..Hanya pemuda yang benar-benar hebat sahaja yang mampu..Mungkin bukan di dunia tetapi di akhirat.. Biarlah jodoh bukan di dunia asalkan cinta Ilahi menanti…

Along tersenyum..kata2 tersebut amat bermakna dan mengingatkan diri agar menjaga dirinya dalam kehidupan seharian di dunia ini.

Dahan pokok limau kasturi yg berduri membuatkan along berhati2 untuk cuba mencapai limau kasturi yg berada di puncak.Setelah mencuba, akhirnya limau kasturi yg bersaiz besar itu berada dalam genggaman along.

along tersenyum gembira..usaha yg dilakukannya berhasil walaupun tidak menggunakan galah.


Ketika berehat di halaman rumah, fikiran along menganalisis apa yg berlaku tadi.

Limau kasturi besar : target @ ssuatu yg ingin dicapai
Duri : Cabaran yg perlu dihadapi utk mencapai target
Galah: Alternatif lain yg boleh digunakan utk mencapai target tanpa menghadapi cabaran yg berduri

Aplikasi dalam kehidupan: Walau apa pun cabaran yg perlu kita tempuhi utk mencapai cita2 yg kita inginkan, hadapilah cabaran itu dgn pnuh kesabaran. Mungkin ada cara singkat lain yg boleh kita lakukan tapi kepuasan yg dicapai tidak akan sama dgn apa yg kita cpai jika kita berani menghadapi cabaran itu. Walaupun cabaran itu menyakitkan, namun disaat kita menggenggam cita2 yg diimpikan, mgkin kita akan berterima ksh kpd cabaran itu kerana ia membuatkan kita lbh kuat di masa hadapan..^_^

P/s : Nukilan saya ini didedikasikan kpd sesiapa yg selalu bertanya knp saya mengambil master dan tidak menyambung pengajian di peringkat phd w'pun mempunyai 1st class degree..saya percaya,kptsn saya utk mengambil master ini bukan satu kerugian malah merupakan tapak asas yg perlu saya alami sbg basic utk mengambil phd nnti..insyaallah. Kptsn utk terus mengambil phd @ menyambung master, kedua2nya ada kelebihan & keburukan. Dan saya percaya,kptsn saya ini adalah tepat & ia sudah tertls oleh Allah dlm kamus hidup saya. Aturan Allah adalah yg terbaik..^_^ subhanallah! Dgn berbekalkan pglmn master ini, insyaallah saya akan lbh kuat utk mecapai cita2 saya menjadi..Dr Nurhamizah Zaidi..insyaallah,amin.

P/s : Tidak ada istilah "rugi" dalam menuntut ilmu..peace! (^_^)v

No comments:

Post a Comment